Die een sterke relatie willen opbouwen met de gemeente.
In de vorige blogs hebben we de cases beschreven van Apeldoorn en Parkstad. Welke lessen bevatten die cases en hoe maak je het concreet?
Tip 1. Weet wat lokaal leeft
Het kernwoord is hier empathie: begrijp wat er lokaal leeft en hoe het krachtenveld eruit ziet, zodat je de gemeente kunt ‘ontzorgen’. Voor gemeenten ligt er óók een nieuwe uitdaging. Roger Ruijters van Meander Zorggroep: ‘investeer ook in de relatie met ambtenaren. Zij voeren het beleid uit én zorgen dat de wethouder zich comfortabel voelt bij wat hij doet.’
Tip 2. Ontwikkel een heldere boodschap
De boodschap klopt pas als je er zelf in gelooft, als de boodschap vertelt waarom je doet wat je doet. Overtuigingskracht is erg belangrijk om een sterke positie op te bouwen in een veranderend krachtenveld, om bijvoorbeeld de wethouder mee te krijgen voor die ene pilot. Maak tijd vrij om sterke kernboodschappen te ontwikkelen. Doe het samen, met een stip op de horizon en een stapel geeltjes.
Tip 3. Investeer langdurig in relaties
Dat doe je, vertelt Marleen Ratelband van Vérian, door over de muren van je eigen organisatie heen te kijken. Ze benadrukt hoe belangrijk een meedenkende houding is. Kom in eerste instantie niet bij de wethouder om te ‘halen’, maar om te ‘brengen’. Dan krijg je waardevolle signalen terug.
Tip 4. Geef medewerkers het podium
Dan laat je zien wat je als organisatie in huis hebt. Neem ambtenaren en de wethouder mee de wijk in en geef zorgprofessionals het podium. Op die manier neem je bovendien zorgen weg bij medewerkers, die ook met verandering te maken hebben.
Tip 5. Maak duidelijke afspraken
Verwacht een concrete bijdrage van gemeenten. Bijvoorbeeld dat zij samen gemeente-overstijgende afspraken maken voor de backoffice, door rekeningen op dezelfde manier in te richten. Ruijters: ‘anders gaan we overhead en bureaucratie niet terugdringen.’
Dit is een bewerking van een artikel dat eerder is gepubliceerd op de website van Van Belang & Partners.
bloglijst